НАЙ-ВАЖНИТЕ ВИТАМИНИ И МИНЕРАЛИ

МРЪСНИ ХРАНЕНИЯ: ГРЕШКИ И ПОЛЗИ
януари 5, 2019
Тренировка сутрин или вечер?
януари 10, 2019

„Витамините – основи на живота и здравето“ Един правилно подреден и добре съставен хранителен режим ще осигури на тялото ви точно тези най-важни витамини и минерали, а те са:

Витамин А

* Организмът ни се нуждае от витамин А, за да поддържа здравето на очите, на имунната система и н а червените кръвни телца, както и за да регулира възпроизводството на гените.

*Препоръчителната доза витамин А за жените е 700 mcg (микрограма) на ден, а за мъжете – 900 mcg.

Витамини от група В

*Днес познаваме 8 витамина, които съставят т.нар. В-комплекс: В1 – тиамин , В2 – рибофлавин ,В3 – ниацин ,В5 – пантотеновакиселина ,В6 – пиридоксин , В7 – биотин , В9 – фолиева киселина и В12 – кобаламин . Въпреки че при откриването им те са били назовавани с номера, днес повечето са по-популярни с имената си.

*Витамините от група В помагат на тялото да разгражда храните и да използва по-ефикасно енергията. Много от тях, включително витамин В12, подпомагат и формирането на здрави червени кръвни телца.

Витамин С

*Витамин С помага за производството на колаген – протеин, намиращ се в кожата, съединителната тъкан и костите. Заради тази своя функция той помага на тялото да възстановява тъканите и да заздравява раните.

* Витамин С действа като антиоксидант – тип вещества, които защитават клетките от увредите, причинявани от негативно заредените частици в тялото.

*Препоръчително е възрастните да приемат по 75 до 90 мг витамин С на ден.

Витамин D

* Тялото ни си набавя витамин D чрез храните като мляко и зърнени закуски, но може и да го синтезира. Излагането на ултравиолетовите слънчеви лъчи води до превръщането на про-витамин D във витамин D.

*Витамин D помага за абсорбирането на калция в тялото, регулира растежа на клетките, поддържа имунната система и намалява възпаленията. Поради връзката между витамин D и калция, дефицитът на този витамин се характеризира с отслабване на костите.

Витамин К

* Витамин К – друг мастноразтворимвитамин играе важна роля за кръвосъсирването. Макар че се случва рядко, дефицитът на витамин К може да предизвика прекомерно кървене. Витамин К помага и на костите да усвояват ефективно калция.

Витамин Е

* Витамин Е, който се намира в най-големи количества в ядките, семената и зеленчуковите масла, е антиоксидант, който играе важна роля за функционирането на имунната система. Дефицитът на витамин Е се отразява на нервната система и отслабва имунитета.

Макроминерали

От всички 21 важни за човека минерали, тялото ни има нужда само 7 от тях да са в количество над 100 грама. Именно това ги класифицира като макроминерали. Те включват калций, хлор, натрий, калий, фосфор, магнезий и сяра.

*Тялото използва някои от тези минерали за изграждането на здрави кости – включително калция, магнезия и фосфора.

* Други, като натрия и калия, служат за електролити в тялото, което значи, че помагат за пренасянето на електрическите импулси между невроните.

* Хлорът помага за производството на храносмилателни сокове и за пречистването на кръвта от отпадни продукти.

Микроминерали

От останалите 14 минерала тялото има нужда в количества по-малки от 100 мг. Затова и те са групирани като микроминерали. Независимо от това, че те са в значително по-малки количества отколкото макроминералите , те имат също много важна роля за работоспособността на организма ! В тази група са хром, цинк, манган,мед, желязо, флуор, кобалт, калай, йод, селен, ванадий, никел, молибден и бор.

* Микроминералите изпълняват различни функции в организма ни като производство на протеини, транспортиране на кислород, стимулиране на растежа и възстановяване на увредените клетки.

Comments are closed.